Thursday 14 July 2011

SINOPSIS :

KEBAIKAN INTERNET

Internet atau ‘Internasional Network of Networks’ ialah sebuah rangkaian gergasi komputer di peringkat antarabangsa (TMB, 1998) dan merupakan cara komputer berkomunikasi antara satu sama lain (Crumlish, 1996). Dalam konteks pendidikan, ia bukan hanya mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, tetapi berpotensi sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran pengajaran dan pembelajaran bagi hampir semua mata pelajaran.

Apakah peranan komputer dalam dunia pendidikan? Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik dapat memperkembang dan memperkayakan lagi tajuk yang diajar. Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik bukan sahaja boleh memperbaiki kualiti pengajaran Matematik malah penggunaan komputer juga boleh merubah kepentingan sesuatu tajuk dalam silibus Matematik.

Menurut Lim (1989), penggunaan komputer dapat mengatasi masalah dan kesukaran murid dalam memahami dan menjawab soalan penyelesaian masalah Matematik. Selain itu, pelajar yang menggunakan komputer dalam Matematik mempunyai sikap yang lebih positif terhadap dirinya sebagai ahli Matematik dan berkeupayaan menyelesaikan masalah yang lebih kompleks. Perisian komputer yang digunakan dalam proses pengajaran akan dapat membantu pelajar memahami konsep dan prinsip Matematik dengan mudah dan berkesan. Pencapaian pelajar dalam peperiksaan akhir menunjukkan peningkatan yang ketara. Kumpulan yang belajar berbantukan komputer mempunyai kemampuan mengekalkan maklumat dalam jangka masa yang lebih lama dan dapat menggunakannya dalam bidang-bidang lain.

Kesimpulannya, penggunaan komputer tidak mengubah peranan guru. Malah sebaliknya, guru akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka, khususnya dalam bidang IT. Penggunaan internet banyak membantu terutamanya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

1 comment:

  1. internet pada masa kini adalah satu media yang berguna diaplikasikan dalam p&p oleh para guru.Banyak informasi yang berkualiti boleh digunakan demi kebaikan anak didik kita.

    ReplyDelete